Optymalizacja treści i obrazów pod kątem SEO w WordPressie

Jednym z elementów optymalizacji strony opartej o WordPressa pod kątem SEO jest przestrzeganie pewnych reguł związanych z tworzeniem treści. Dzięki tym wskazówkom twoja strona będzie lepiej odbierana przez Google i tym samym trafi na wyższe pozycje.

Optymalizacja treści

Zanim zaczniesz publikować treści, ustaw przyjazne odnośniki, tak aby odzwierciedlały tytuł danego wpisu lub strony i były czytelne zarówno dla użytkowników, jak i robotów. Zrobisz to w zakładce “Ustawienia”, “Bezpośrednie odnośniki”, gdzie należy wybrać format “Nazwa wpisu” lub stworzyć własny, mając na uwadze powyższe wskazówki.

Publikując wpisy, zadbaj o wartość merytoryczną, ale też o odpowiednią formę, która sprzyja dobremu SEO. Pamiętaj, żeby w treści umieszczać słowa kluczowe – w podstawowym brzmieniu i odmienione. Frazy kluczowe powinny występować w natężeniu ok. 2-5% w stosunku do całego tekstu, czyli na 100 słów 2-5 spośród nich powinny należeć do fraz kluczowych. Staraj się je umieszczać także w tytule, wstępie i nagłówkach.

Żeby poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach, dziel wpisy na krótkie akapity, posługuj się nagłówkami, różnicuj treść stosując wypunktowania, cytaty, pogrubienia. Za wszelką cenę unikaj publikowania postów w formie zbitego bloku treści, bo to po prostu nieczytelne i zniechęca użytkowników do lektury.

Nagłówki <h1>, <h2>, <h3> itd. aż do <h6> służą hierarchizacji treści. Posługując się nimi, ułatwiasz robotom wyszukiwarek skanowanie zawartości witryny i wskazujesz, które elementy są najważniejsze, a które znajdują się niżej w strukturze strony. Nagłówek najwyższego rzędu <h1> ma największe znaczenie dla optymalizacji SEO, dlatego warto w nim umieścić słowa kluczowe. Z reguły pełni rolę tytułu strony. Taką funkcję często odgrywa także nagłówek <h2>, który może też rozdzielać najważniejsze części tekstu. W nim również warto zawrzeć frazy kluczowe. Do podziału podrzędnych elementów treści można zaś użyć nagłówków od <h3> do <h6>. Poniżej schemat zastosowania nagłówków na stronie WWW.

<h1>Tytuł</h1>
<h2>Podtytuł</h2>
<h3>Śródtytuł</h3>
<h3>Śródtytuł</h3>
<h3>Śródtytuł</h3>
<h3>Śródtytuł</h3>

Korzystnym działaniem z punktu widzenia SEO jest aktywacja breadcrumbs (nawigacja okruszkowa), czyli nawigacji pozwalającej sprawdzić, w którym miejscu strony użytkownik się znajduje. Można ją włączyć z poziomu wtyczki Yoast SEO lub za pośrednictwem innego pluginu, jak np. Breadcrumb NavXT. Niektóre motywy dysponują własną, wbudowaną nawigacją breadcrumbs.

Linkowanie wewnętrzne to kolejny istotny aspekt podczas tworzenia treści. Działaniem, które przynosi wiele korzyści w kontekście SEO, jest linkowanie do wcześniej publikowanych wpisów, stron. Efekt? Poprawa szybkości indeksowania i zwiększanie zaangażowania użytkowników, którzy coraz bardziej zagłębiają się w treści strony i spędzają na niej więcej czasu. Jeśli domena ma wysoki autorytet, to wyłącznie przy pomocy linkowania wewnętrznego można wejść na wysokie pozycje w Google na mniej konkurencyjne frazy. Należy pamiętać, że linki muszą być frazami, których ktoś może wyszukiwać w Google. Unikajmy wszywania linków pod słowa typu “kliknij tutaj” albo “więcej informacji”.

Ważne jest też linkowania do innych stron internetowych. Oczywiście nie byle jakich, lecz powiązanych tematycznie, o uznanej reputacji i długim czasie istnienia w sieci. Jakie korzyści można dzięki temu osiągnąć. Poprawę wiarygodności witryny, szybszą indeksację, większą naturalność treści. Ponadto możesz liczyć na to, że twoja strona zostanie zauważona i niejako w ramach odwzajemnienia inne witryny zalinkują do niej.

Wstawiają odnośniki w tekście, pamiętaj o kontekście i powiązaniu tematycznym. Linki w treści powinny być jej naturalnym rozwinięciem i kierować do stron, które poszerzają dany temat, omawiają go inaczej, poruszają podobne zagadnienia i tym podobne.

Optymalizacja obrazów

Publikując zdjęcia, obrazy i grafiki na stronie opartej o CMS WordPress, nadawaj im tytuły i etykiety zgodnie z tematyką wpisu lub z tym, co przedstawiają. Zrobisz to poprzez okno edycji obrazów. Zdecydowanie warto również w ten sam sposób nazywać sam plik. Mozolne, ale szybko się zwróci.

Należy zwrócić uwagę na atrybuty ALT i TITLE. Warto, aby w opisach obrazków pojawiały się frazy główne bądź powiązane z tematem artykułu, strony. Wpływa to w pozytywny sposób na pozycje w wyszukiwarce.

W celu optymalizacji grafik zainstaluj również wtyczkę Smush Image Compression and Optimization, która zmniejsza ich rozmiar bez widocznej utraty jakości. W ten sposób przyspieszysz działanie witryny, co korzystnie przekłada się na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeśli publikujesz długie posty, w celu przyspieszenia strony przyda się także plugin Lazy Load, która sprawia, że obrazy ładują się wraz z przewijaniem strony, a nie od razu po wejściu na nią.

Optymalizacja grafik często jest niedocenionym elementem podczas budowania stron internetowych. Warto o niej pamiętać, szczególnie w sklepach internetowych, którego frazy nakierowane na “wygląd” mogą dostarczać nam wysokie wartości ruchu organicznego. Mamy tutaj na myśli, że użytkownicy często, będąc jeszcze w fazie poszukiwań produktów, które chcą kupić, wpisują do wyszukiwarki frazy takie jak “żółte buty”, “kolorowe szpilki” czy “długi szary płaszcz”. Warto wykorzystać tego typu frazy do opisów obrazków. Wtedy jest duże prawdopodobieństwo, że w wynikach wyszukiwania w sekcji “Grafika”, Google będzie sugerować użytkownikom zdjęcia z naszego serwisu.


Powyższy tekst to fragment nowego, darmowego poradnika poświęconego SEO w WordPress. Zapoznaj się koniecznie z jego pełną wersją!

Nie czekaj, pobierz pełną wersję poradnika i wejdź na szczyty wyników wyszukiwania!

2 komentarzy On Optymalizacja treści i obrazów pod kątem SEO w WordPressie

  • Aż dziwne, że nie piszecie o najlepszej wtyczce cache dla WordPress, która działa z Waszym serwerem i “załatwia” scalanie i minifikowanie kodu, ustawienia cache przeglądarki, kompresję obrazów, przesyłanie wymuszone prze HTTP/2 oraz wiele, wiele innych 🙂

    Ciężko o bardziej konkurencyjne i kompletne rozwiązanie, tym bardziej, że LiteSpeed Cache dla WordPress współpracuje z serwerem, a nie tylko tworzy statyczny HTML.

    Więcej o wtyczce i keszowaniu piszę na moim blogu – https://szmigieldesign.pl/blog/najlepsza-wtyczka-cache-dla-wordpress/

  • Optymalizacja nie jest jednak procesem prostym i bynajmniej nie szybkim, potrzeba nań poświęcić sporo czasu i wysiłku wykorzystując szereg mniej lub bardziej skomplikowanych narzędzi i składa się na nią sporo następujących po sobie w kolejności procesów. Najlepiej zlecić ją profesjonalistom, bo próby poradzenia sobie z tym wyzwaniem na własną rękę mogą się finalnie okazać opłakane w skutkach. Nieco więcej na ten temat można przeczytać tutaj http://on-info.pl/artixen-net-radzi-na-co-zwrocic-uwage-przy-optymalizacji-strony-www/ bardzo ciekawie napisane.

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie nigdzie opublikowany.